Przedszkole - Program edukacyjny

                                                                           PROGRAMY I PROJEKTY EDUKACYJNE

 

PROJEKT „MAŁY CHEMIK”

 

„Powiedz mi, a zapomnę,pokaż - a zapamiętam,

pozwól mi działać, a zrozumiem!”

Konfucjusz

I. CEL GŁÓWNY:

 

Rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem poprzez prowadzenie obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i badanych zjawisk przyrodniczych.

 

 

II. CELE SZCZEGÓŁOWY:

 

                                                                                                                                                                       PROJEKT „KUCHCIKOWO”

Projekt „Kuchcikowo” ma na celu zwrócenie uwagi na jakość jedzenia oraz jego rolę dla zdrowia i edukacji dzieci. Skierowany jest do dzieci wszystkich grup wiekowych, które będą miały możliwość samodzielnego i bezpośredniego działania.

CEL GŁÓWNY

Zdobywanie wiedzy praktycznej i teoretycznej dotyczącej zdrowego, racjonalnego odżywiania się.

CELE SZCZEGÓŁOWE

 

                                                                                          Projekt "Mogę być kim chcę"

Cel główny:

Wdrażanie do postrzegania obowiązujących norm i zasad społecznych.

Cel szczegółowy:

Rozwijanie samodzielności i niezależności życiowej, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, budzenia zainteresowań przyszłym zawodem, rozwijanie pasji, uświadamianie znaczenia pracy w życiu człowieka.

Czas realizacji: 2023/2024

                                                                                       Projekt „Zdrowo i sportowo”

Cel główny: Zwiększenie świadomości na temat roli i wagi aktywności fizycznej, odpowiedniego odżywiania i odpoczynku

Cel szczegółowy:

rozwijanie zainteresowań zdrową żywnością, sprawnością fizyczną, rozwijanie ciekawości w spożywaniu nowych produktów, dbanie o wypoczynek

czas realizacji: 2023/2024

                                                                                  Projekt "Rok z higieną Velvet, piątki dla Natury"

Celem programu „Velvet. Piątka dla Natury” jest wspieranie edukacji ekologicznej w szkołach i przedszkolach, aktywizowanie uczniów, przedszkolaków oraz pedagogów do zmieniania na lepsze ich najbliższego otoczenia.

Dzięki temu dzieci nauczą się, że każde, nawet najdrobniejsze działanie na rzecz natury, powtarzane odpowiednio często, może prowadzić do realnej zmiany na większą skalę, a także pomóc placówkom edukacyjnym stawać się miejscem bardziej przyjaznym dla środowiska.

czas realizacji: 2023/2024

                                                                       Projekt „DALSZE PRZYGODY KRASNALA HAŁABAŁY:

CELE GŁÓWNE:

Cele szczegółowe :

dziecko poznaje określony utwór literacki, zapamiętuje imię i nazwisko autorów, główną postać, potrafi ją opisać, scharakteryzować

dowiaduje się o najstarszym w Europie czasopiśmie dla dzieci „Świerszczyk”

potrafi odtwarzać i samodzielnie tworzyć pracę plastyczną

bogaci słownictwo o wyrazy, które wyszły już z użycia, rozumie ich znaczenie

wypowiada się pełnymi zdaniami

nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi: przyjaźń, radość, życzliwość, empatia

dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę

nazywa pory roku, potrafi opisać charakterystyczne cechy

potrafi dostrzec piękno przyrody.

- rozwija kreatywność i wyobraźnię literacką

-odczuwa satysfakcje z efektów pracy koncowej- wydanie książeczki

Ewaluacja

  1.  

Przed publikacją relacji z podejmowanych działań uczestnicy zobowiązani są do uzyskania zgody na publikację wizerunku dzieci.- takie zgody będą zebrane na zebraniachUczestnicy projektu otrzymają dyplom oraz zostanie wydana książka pt.:” Dalsze

  1. przygoda Krasnala Hałabały”, której egzemplarz otrzyma każde dziecko, egzemplarze dodatkowe trafią do Przedszkolnej Biblioteczki , do PCPR do gabinetu pracy z dziećmi.

                                                                           Projekt „NASZE IMIONA I NIE TYLKO…

CELE GŁÓWNE:

- rozwijanie zainteresowań czytelniczych;

- wykorzystanie imion dzieci do nauki czytania;

- nauka czytania w formie zabawy,

- uwzględnienie indywidualnych potrzeb dziecka;

- zaspokajanie naturalnego zainteresowania czytaniem.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

Dziecko:

- odczytuje swoje imię i imiona dzieci z grupy

- układa swoje imię z rozsypanki literowej

- odnajduje zapis swojego imienia wśród innych

- określa liczbę liter i sylab w wyrazach

- poznaje litery alfabetu i utrwala je w toku codziennych zabaw

- porównuje i dostrzega różnice w zapisie imion i innych wyrazów

- bierze udział w grach z wykorzystaniem zapisów imion i innych wyrazów

- słucha książek czytanych przez nauczyciela

- podejmuje próby odczytywania prostych, jednosylabowych wyrazów

- wskazuje zapis konkretnego wyrazu w zbiorze 2-5 wyrazów

 

                                                                                             Projekt „Zabawa sztuką”

Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej.

Cele szczegółowe:

                                                                           Projekt „Z kicią kocią maluchy zmieniają się w zuchy”

 

Celem projektu jest propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych przedszkolaków, łagodna adaptacja do warunków przedszkolnych, poprzez utożsamianie się z bohaterami książkowymi oraz rozwijanie potencjału poznawczego dzieci.

 

Cele szczegółowe:

- zachęcanie dzieci do samodzielnego sięgania po literaturę,

- rozbudzanie zainteresowań czytelniczych wśród najmłodszych,

- nauka właściwych społecznie postaw oraz zachowań,

- rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci,

- rozwijanie zainteresowań oraz uzdolnień dzieci,

- zachęcanie do aktywności poprzez wykonywanie różnorodnych zadań,

- doskonalenie samodzielności przedszkolaków, -

kształtowanie dojrzałości emocjonalnej i społecznej,

- rozwijanie kreatywności dzieci oraz nauczycieli,

- stwarzanie warunków do umiejętnego rozwiązywania problemów,

- wspieranie nauczycieli w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych oraz opiekuńczych,

- stwarzanie możliwości ogólnego rozwoju dla dzieci i nauczycieli.

 

                                                                                        Projekt „Paluszkowe Maluchy”

Cele główne

Zabawy Paluszkowe kształtują sprawność manualną i ruchową, i przygotowują dziecko do samodzielnego wykonywania codziennych czynności, takich jak rozbieranie/ubieranie się, manipulowanie różnymi przedmiotami, rysowanie, a w dalszej przyszłości – pisanie. Jest to forma zabawy, która uczy dziecko, czym jest dialog. Pokazuje, na czym polega jego naprzemienność, co wspiera rozwój umiejętności komunikacyjnych. ZP wzbogacają słownictwo malca, co korzystnie wpływa na rozwój jego mowy. Dziecku łatwiej jest zapamiętać nowe słowa poprzez ich częste powtarzanie w zabawie. Jest to jedna z wielu metod budowania pozytywnej, ciepłej i bliskiej relacji między dorosłym a dzieckiem, tak samo jak wspólne czytanie czy śpiewanie kołysanek do snu. Uczą dziecko koncentrowania się na danej czynności. Pomagają maluchowi zrelaksować się ale także zaktywizować się.

 

Cele szczegółowe :

-rozwijanie mowy dzieci,

-kształtowanie i doskonalenie motoryki małej i dużej dzieci,

-stworzenie dzieciom możliwości poznawania świata za pośrednictwem zmysłu czucia umiejscowionego w zakończeniach nerwowych w skórze kończyn (odczucia doznawane przez dzieci motywują je do wykonywania czynności służących rozwijaniu funkcji poznawczych) ,

-umożliwianie dzieciom poznania własnego ciała

-dostarczanie dzieciom delikatnych bodźców stymulacyjnych

-stymulowanie rozwoju percepcji wzrokowej przez obserwacje dokonywane przez dzieci

-wzbogacanie repertuaru ruchów dzieci

- usprawnianie manualne dzieci

- utrwalanie sprawnego funkcjonowania dominującej strony ciała u danego dziecka.

Czas realizacji IX.2023r – V.2024r.

 

                                                                                                 Projekt „Guzik”

 

Cele ogólne Głównym celem Projektu jest promowanie wśród dzieci czytania literatury jako sposób na ich rozwój, zdobywanie wiedzy, kształcenie, wychowanie mądrego i szczęśliwego człowieka.

Cele szczegółowe

Upowszechnianie i rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci,

Kształtowanie postaw społecznych,

Wychowanie do wartości,

Przekazywanie wartości moralnych,

Wyzwalanie pozytywnych emocji,

Rozwijanie koncentracji uwagi, logicznego myślenia,

Rozwijanie wyobraźni oraz twórczego działania,

Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka,

Współpraca z rodzicami – włączenie ich do aktywności związanych z realizacją Projektu.

Termin realizacji Projekt jest realizowany w terminie: wrzesień 2023 – maj 2024.

 

 

                                                                                          

Projekt edukacyjno-wychowawczy :

My i zwierzęta w jednym świecie-obok siebie”

 

"Zwierzę, jako istota żyjąca, zdolna do odczuwania cierpienia, nie jest rzeczą. Człowiek jest mu winien poszanowanie, ochronę i opiekę"-

to pierwsze słowa polskiej ustawy o ochronie zwierząt.

 

Zwierzę to istota, która żyje blisko nas lub z nami. Daje swoją miłość, przywiązanie …..- z obserwacji życia

 

Powyższe słowa dały inspiracje do napisania i zatytułowania projektu

 

Czas realizacji: projektu V-VI 2024 r. i rok 2024/2025 .Projekt adresowany jest do dzieci w wieku 3 – 6 lat. Tematyka zadań podana jest w harmonogramie.

 

Organizacja :W ramach projektu w poszczególnych grupach odbywają się zajęcia wzbogacające wiedzę dzieci na temat zwierząt i sposobów dbania o nie oraz mające na celu bezpośredni kontakt ze zwierzętami. Każdy nauczyciel grupy organizuje zajęcia wg ustalonego przez siebie planu, tak aby zrealizować wszystkie zagadnienia. Spotkania Zajęcia zaplanowane to zajęcia z zaproszonymi zwierzętami i ich opiekunami. Spotkania codzienne to kontakt z psem i królikiem, które są stałymi mieszkańcami, bywalcami placówki. Specjaliści przedszkolni mogą prowadzić zajęcia indywidualne w obecności psa lub królika.. Dziecko będzie mogło w sytuacji wycofania, zmęczenia czy zniechęcenia przytulic się do psa , królika lub go pogłaskać, a nawet z nim porozmawiać.

Finał projektu : Bieżąca relacja fotograficzna z realizacji projektu( zajęcia, spotkania, spontaniczne zabawy, opieka) na stronie internetowej. Czerwiec 2025r. . Wystawa prac plastycznych pn. Nasze zwierzęta . Fotobudka „Ja i mój kumpel” – każde dziecko - zdjęcie z przedszkolnym przyjacielem psem, królikiem

Cele główne

Głównym celem projektu jest podnoszenie jakości edukacji i wychowania poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich dzieci, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej różnymi sytuacjami a także w celu zapewnienia dodatkowej pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat placówki oraz poczucie bezpieczeństwa oraz kształtowanie u dzieci miłości do zwierząt ,rozwijanie spontanicznej radości , zainteresowań i uzdolnień dzieci poprzez bezpośredni kontakt ze zwierzętami.

Cele szczegółowe:

 

Zakładamy, że po realizacji projektu dziecko zdobędzie na miarę swoich możliwości rozwojowych wiedzę i umiejętności, tak więc dziecko: