Przedszkole - Program edukacyjny
PROGRAMY I PROJEKTY EDUKACYJNE
PROJEKT „MAŁY CHEMIK”
„Powiedz mi, a zapomnę,pokaż - a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!”
Konfucjusz
I. CEL GŁÓWNY:
Rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem poprzez prowadzenie obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i badanych zjawisk przyrodniczych.
II. CELE SZCZEGÓŁOWY:
- dziecko aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych ( ogląda, szuka, obserwuje, porównuje, bada, eksperymentuje);
- podejmuje próby samodzielnego wykonywania eksperymentów pod okiem nauczyciela;
- rozumie zachodzące procesy podczas doświadczeń, formułuje spostrzeżenia i wnioski;
- przestrzega ustalonych zasad w zabawach;
- dziecko cierpliwie czeka na swój udział w badaniach, eksperymentach;
- dziecko posługuje się prostymi narzędziami;
- poprawnie nazywa badane zjawiska i przedmioty, wzbogaca swój słownik o nowe pojęcia;
- dziecko obserwuje otoczenie w sposób uważny i otwarty;
- dba o stan środowiska społeczno - przyrodniczego.
PROJEKT „KUCHCIKOWO”
Projekt „Kuchcikowo” ma na celu zwrócenie uwagi na jakość jedzenia oraz jego rolę dla zdrowia i edukacji dzieci. Skierowany jest do dzieci wszystkich grup wiekowych, które będą miały możliwość samodzielnego i bezpośredniego działania.
CEL GŁÓWNY
Zdobywanie wiedzy praktycznej i teoretycznej dotyczącej zdrowego, racjonalnego odżywiania się.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- dziecko z wykorzystaniem wielu zmysłów poznaje różnorodne produkty żywnościowe;
- dziecko nabywa doświadczenia kulinarne;
- dziecko odczuwa radość z efektów samodzielnie podjętych działań;
- dziecko rozwija samoobsługę oraz sprawność manualną w toku warsztatów kulinarnych;
- dziecko kształtuje przyzwyczajenia higieniczno-kulturalne związane z procesem przygotowywania potraw oraz spożywania posiłków.
Projekt "Mogę być kim chcę"
Cel główny:
Wdrażanie do postrzegania obowiązujących norm i zasad społecznych.
Cel szczegółowy:
Rozwijanie samodzielności i niezależności życiowej, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, budzenia zainteresowań przyszłym zawodem, rozwijanie pasji, uświadamianie znaczenia pracy w życiu człowieka.
Czas realizacji: 2023/2024
Projekt „Zdrowo i sportowo”
Cel główny: Zwiększenie świadomości na temat roli i wagi aktywności fizycznej, odpowiedniego odżywiania i odpoczynku
Cel szczegółowy:
rozwijanie zainteresowań zdrową żywnością, sprawnością fizyczną, rozwijanie ciekawości w spożywaniu nowych produktów, dbanie o wypoczynek
czas realizacji: 2023/2024
Projekt "Rok z higieną Velvet, piątki dla Natury"
Celem programu „Velvet. Piątka dla Natury” jest wspieranie edukacji ekologicznej w szkołach i przedszkolach, aktywizowanie uczniów, przedszkolaków oraz pedagogów do zmieniania na lepsze ich najbliższego otoczenia.
Dzięki temu dzieci nauczą się, że każde, nawet najdrobniejsze działanie na rzecz natury, powtarzane odpowiednio często, może prowadzić do realnej zmiany na większą skalę, a także pomóc placówkom edukacyjnym stawać się miejscem bardziej przyjaznym dla środowiska.
czas realizacji: 2023/2024
Projekt „DALSZE PRZYGODY KRASNALA HAŁABAŁY:
CELE GŁÓWNE:
-
budzenie zaciekawienia otaczającym światem,
-
rozwijanie zdolności poznawczych,
-
poznawanie rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie,
-
właściwe reagowanie na cierpienie ludzi i zwierząt,
-
kształtowanie pozytywnych cech charakteru, takich jak: chęć niesienia pomocy potrzebującym, oszczędność, gospodarność, empatia,
-
rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez dokonywanie odpowiednich wyborów,
-
rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
Cele szczegółowe :
– dziecko poznaje określony utwór literacki, zapamiętuje imię i nazwisko autorów, główną postać, potrafi ją opisać, scharakteryzować
– dowiaduje się o najstarszym w Europie czasopiśmie dla dzieci „Świerszczyk”
– potrafi odtwarzać i samodzielnie tworzyć pracę plastyczną
– bogaci słownictwo o wyrazy, które wyszły już z użycia, rozumie ich znaczenie
– wypowiada się pełnymi zdaniami
– nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi: przyjaźń, radość, życzliwość, empatia
– dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę
– nazywa pory roku, potrafi opisać charakterystyczne cechy
– potrafi dostrzec piękno przyrody.
- rozwija kreatywność i wyobraźnię literacką
-odczuwa satysfakcje z efektów pracy koncowej- wydanie książeczki
Ewaluacja
Przed publikacją relacji z podejmowanych działań uczestnicy zobowiązani są do uzyskania zgody na publikację wizerunku dzieci.- takie zgody będą zebrane na zebraniachUczestnicy projektu otrzymają dyplom oraz zostanie wydana książka pt.:” Dalsze
-
przygoda Krasnala Hałabały”, której egzemplarz otrzyma każde dziecko, egzemplarze dodatkowe trafią do Przedszkolnej Biblioteczki , do PCPR do gabinetu pracy z dziećmi.
Projekt „NASZE IMIONA I NIE TYLKO…”
CELE GŁÓWNE:
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych;
- wykorzystanie imion dzieci do nauki czytania;
- nauka czytania w formie zabawy,
- uwzględnienie indywidualnych potrzeb dziecka;
- zaspokajanie naturalnego zainteresowania czytaniem.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
- odczytuje swoje imię i imiona dzieci z grupy
- układa swoje imię z rozsypanki literowej
- odnajduje zapis swojego imienia wśród innych
- określa liczbę liter i sylab w wyrazach
- poznaje litery alfabetu i utrwala je w toku codziennych zabaw
- porównuje i dostrzega różnice w zapisie imion i innych wyrazów
- bierze udział w grach z wykorzystaniem zapisów imion i innych wyrazów
- słucha książek czytanych przez nauczyciela
- podejmuje próby odczytywania prostych, jednosylabowych wyrazów
- wskazuje zapis konkretnego wyrazu w zbiorze 2-5 wyrazów
Projekt „Zabawa sztuką”
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej.
Cele szczegółowe:
-
Tworzenie przez nauczycieli warunków do twórczej aktywności dzieci w procesie zabawy;
-
wprowadzenie dzieci w świat sztuki o charakterze europejskim i światowym;
-
zapoznanie z wybranymi dziełami i ich twórcami;
-
zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi;
-
rozwijanie zainteresowań światem przyrody poprzez wykorzystywaniem dzieł sztuki.
Projekt „Z kicią kocią maluchy zmieniają się w zuchy”
Celem projektu jest propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych przedszkolaków, łagodna adaptacja do warunków przedszkolnych, poprzez utożsamianie się z bohaterami książkowymi oraz rozwijanie potencjału poznawczego dzieci.
Cele szczegółowe:
- zachęcanie dzieci do samodzielnego sięgania po literaturę,
- rozbudzanie zainteresowań czytelniczych wśród najmłodszych,
- nauka właściwych społecznie postaw oraz zachowań,
- rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci,
- rozwijanie zainteresowań oraz uzdolnień dzieci,
- zachęcanie do aktywności poprzez wykonywanie różnorodnych zadań,
- doskonalenie samodzielności przedszkolaków, -
kształtowanie dojrzałości emocjonalnej i społecznej,
- rozwijanie kreatywności dzieci oraz nauczycieli,
- stwarzanie warunków do umiejętnego rozwiązywania problemów,
- wspieranie nauczycieli w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych oraz opiekuńczych,
- stwarzanie możliwości ogólnego rozwoju dla dzieci i nauczycieli.
Projekt „Paluszkowe Maluchy”
Cele główne
Zabawy Paluszkowe kształtują sprawność manualną i ruchową, i przygotowują dziecko do samodzielnego wykonywania codziennych czynności, takich jak rozbieranie/ubieranie się, manipulowanie różnymi przedmiotami, rysowanie, a w dalszej przyszłości – pisanie. Jest to forma zabawy, która uczy dziecko, czym jest dialog. Pokazuje, na czym polega jego naprzemienność, co wspiera rozwój umiejętności komunikacyjnych. ZP wzbogacają słownictwo malca, co korzystnie wpływa na rozwój jego mowy. Dziecku łatwiej jest zapamiętać nowe słowa poprzez ich częste powtarzanie w zabawie. Jest to jedna z wielu metod budowania pozytywnej, ciepłej i bliskiej relacji między dorosłym a dzieckiem, tak samo jak wspólne czytanie czy śpiewanie kołysanek do snu. Uczą dziecko koncentrowania się na danej czynności. Pomagają maluchowi zrelaksować się ale także zaktywizować się.
Cele szczegółowe :
-rozwijanie mowy dzieci,
-kształtowanie i doskonalenie motoryki małej i dużej dzieci,
-stworzenie dzieciom możliwości poznawania świata za pośrednictwem zmysłu czucia umiejscowionego w zakończeniach nerwowych w skórze kończyn (odczucia doznawane przez dzieci motywują je do wykonywania czynności służących rozwijaniu funkcji poznawczych) ,
-umożliwianie dzieciom poznania własnego ciała
-dostarczanie dzieciom delikatnych bodźców stymulacyjnych
-stymulowanie rozwoju percepcji wzrokowej przez obserwacje dokonywane przez dzieci
-wzbogacanie repertuaru ruchów dzieci
- usprawnianie manualne dzieci
- utrwalanie sprawnego funkcjonowania dominującej strony ciała u danego dziecka.
Czas realizacji IX.2023r – V.2024r.
Projekt „Guzik”
Cele ogólne Głównym celem Projektu jest promowanie wśród dzieci czytania literatury jako sposób na ich rozwój, zdobywanie wiedzy, kształcenie, wychowanie mądrego i szczęśliwego człowieka.
Cele szczegółowe
✔ Upowszechnianie i rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci,
✔ Kształtowanie postaw społecznych,
✔ Wychowanie do wartości,
✔ Przekazywanie wartości moralnych,
✔ Wyzwalanie pozytywnych emocji,
✔ Rozwijanie koncentracji uwagi, logicznego myślenia,
✔ Rozwijanie wyobraźni oraz twórczego działania,
✔ Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka,
✔ Współpraca z rodzicami – włączenie ich do aktywności związanych z realizacją Projektu.
Termin realizacji Projekt jest realizowany w terminie: wrzesień 2023 – maj 2024.
Projekt edukacyjno-wychowawczy :
„My i zwierzęta w jednym świecie-obok siebie”
"Zwierzę, jako istota żyjąca, zdolna do odczuwania cierpienia, nie jest rzeczą. Człowiek jest mu winien poszanowanie, ochronę i opiekę"-
to pierwsze słowa polskiej ustawy o ochronie zwierząt.
Zwierzę to istota, która żyje blisko nas lub z nami. Daje swoją miłość, przywiązanie …..- z obserwacji życia
Powyższe słowa dały inspiracje do napisania i zatytułowania projektu
Czas realizacji: projektu V-VI 2024 r. i rok 2024/2025 .Projekt adresowany jest do dzieci w wieku 3 – 6 lat. Tematyka zadań podana jest w harmonogramie.
Organizacja :W ramach projektu w poszczególnych grupach odbywają się zajęcia wzbogacające wiedzę dzieci na temat zwierząt i sposobów dbania o nie oraz mające na celu bezpośredni kontakt ze zwierzętami. Każdy nauczyciel grupy organizuje zajęcia wg ustalonego przez siebie planu, tak aby zrealizować wszystkie zagadnienia. Spotkania Zajęcia zaplanowane to zajęcia z zaproszonymi zwierzętami i ich opiekunami. Spotkania codzienne to kontakt z psem i królikiem, które są stałymi mieszkańcami, bywalcami placówki. Specjaliści przedszkolni mogą prowadzić zajęcia indywidualne w obecności psa lub królika.. Dziecko będzie mogło w sytuacji wycofania, zmęczenia czy zniechęcenia przytulic się do psa , królika lub go pogłaskać, a nawet z nim porozmawiać.
Finał projektu : Bieżąca relacja fotograficzna z realizacji projektu( zajęcia, spotkania, spontaniczne zabawy, opieka) na stronie internetowej. Czerwiec 2025r. . Wystawa prac plastycznych pn. Nasze zwierzęta . Fotobudka „Ja i mój kumpel” – każde dziecko - zdjęcie z przedszkolnym przyjacielem psem, królikiem
Cele główne
Głównym celem projektu jest podnoszenie jakości edukacji i wychowania poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich dzieci, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej różnymi sytuacjami a także w celu zapewnienia dodatkowej pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat placówki oraz poczucie bezpieczeństwa oraz kształtowanie u dzieci miłości do zwierząt ,rozwijanie spontanicznej radości , zainteresowań i uzdolnień dzieci poprzez bezpośredni kontakt ze zwierzętami.
Cele szczegółowe:
Zakładamy, że po realizacji projektu dziecko zdobędzie na miarę swoich możliwości rozwojowych wiedzę i umiejętności, tak więc dziecko:
-
rozumie, że życie bez kontaktu ze światem zwierząt i światem szeroko rozumianej przyrody jest niemożliwe,
-
rozumie potrzeby zwierząt towarzyszących człowiekowi, opiekę nad nim
-
potrafi przewidywać skutki oraz wyciągać wnioski z niewłaściwych zachowań wobec zwierząt.
-
rozumie, że każda istota żywa ma prawo do godnego życia,
-
potrafi wykorzystać swoje obserwacje, przyjaźń ze zwierzęciem i wiedzę do działalności plastycznej,
-
potrafi opowiedzieć historię swojego zwierzątka
-
zna repertuar muzyczno – literacki dotyczący poznanych zwierząt
-
zna cechy użytkowe niektórych zwierząt towarzyszących człowiekowi ( zadania terapeutyczne- pojęcia , użytkowe, )
-
potrafi nazwać różne rasy poznanych zwierząt
-
rozumie potrzebę spontanicznej zabawy ze zwierzęciem , korzyści dla siebie z tej zabawy
-
rozumie co oznacza przyjaźń ze zwierzęciem
-
potrafi zorganizować opiekę nad zwierzęciem