Przedszkole - Program edukacyjny
PROGRAMY I PROJEKTY EDUKACYJNE
PROJEKT „MAŁY CHEMIK”
„Powiedz mi, a zapomnę,pokaż - a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!”
Konfucjusz
I. CEL GŁÓWNY:
Rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem poprzez prowadzenie obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i badanych zjawisk przyrodniczych.
II. CELE SZCZEGÓŁOWY:
- dziecko aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych ( ogląda, szuka, obserwuje, porównuje, bada, eksperymentuje);
- podejmuje próby samodzielnego wykonywania eksperymentów pod okiem nauczyciela;
- rozumie zachodzące procesy podczas doświadczeń, formułuje spostrzeżenia i wnioski;
- przestrzega ustalonych zasad w zabawach;
- dziecko cierpliwie czeka na swój udział w badaniach, eksperymentach;
- dziecko posługuje się prostymi narzędziami;
- poprawnie nazywa badane zjawiska i przedmioty, wzbogaca swój słownik o nowe pojęcia;
- dziecko obserwuje otoczenie w sposób uważny i otwarty;
- dba o stan środowiska społeczno - przyrodniczego.
PROJEKT „KUCHCIKOWO”
Projekt „Kuchcikowo” ma na celu zwrócenie uwagi na jakość jedzenia oraz jego rolę dla zdrowia i edukacji dzieci. Skierowany jest do dzieci wszystkich grup wiekowych, które będą miały możliwość samodzielnego i bezpośredniego działania.
CEL GŁÓWNY
Zdobywanie wiedzy praktycznej i teoretycznej dotyczącej zdrowego, racjonalnego odżywiania się.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- dziecko z wykorzystaniem wielu zmysłów poznaje różnorodne produkty żywnościowe;
- dziecko nabywa doświadczenia kulinarne;
- dziecko odczuwa radość z efektów samodzielnie podjętych działań;
- dziecko rozwija samoobsługę oraz sprawność manualną w toku warsztatów kulinarnych;
- dziecko kształtuje przyzwyczajenia higieniczno-kulturalne związane z procesem przygotowywania potraw oraz spożywania posiłków.
Projekt "Bezpieczny i zaradny przedszkolak"
Cel główny:
- kształtowanie świadomości i postaw dzieci sprzyjających bezpieczeństwu własnemu i innych oraz przygotowanie dzieci do racjonalnych zachowań w przypadku wystąpienia zagrożeń
- doskonalenie umiejętności kontrolowania emocji,
- nie wpadanie w panikę oraz unikania pochopnych działań
Program rozwijania inteligencji emocjonalnej u dzieci w wieku przedszkolnym
Celem ogólnym programu jest kształtowanie u dzieci tych umiejętności i kompetencji społeczno - emocjonalnych
Cele szczegółowe to:
- zdolność rozumienia własnych i cudzych emocji, samomotywacja, empatia i zdolności o charakterze społecznym
- dostrzeganie emocji, myślenie biorące pod uwagę emocje, rozumienie i kierowanie emocjami,
- inteligencja intrapersonalna i interpersonalna, umiejętność radzenia sobie z sytuacjami stresowymi, zdolności adaptacyjne i ogólny nastrój
Projekt edukacyjno-wychowawczy : „My i zwierzęta w jednym świecie-obok siebie”
"Zwierzę, jako istota żyjąca, zdolna do odczuwania cierpienia, nie jest rzeczą. Człowiek jest mu winien poszanowanie, ochronę i opiekę"-
to pierwsze słowa polskiej ustawy o ochronie zwierząt.
Zwierzę to istota, która żyje blisko nas lub z nami. Daje swoją miłość, przywiązanie …..- z obserwacji życia
Powyższe słowa dały inspiracje do napisania i zatytułowania projektu
Czas realizacji: projektu V-VI 2024 r. i rok 2024/2025 .Projekt adresowany jest do dzieci w wieku 3 – 6 lat. Tematyka zadań podana jest w harmonogramie.
Organizacja :W ramach projektu w poszczególnych grupach odbywają się zajęcia wzbogacające wiedzę dzieci na temat zwierząt i sposobów dbania o nie oraz mające na celu bezpośredni kontakt ze zwierzętami. Każdy nauczyciel grupy organizuje zajęcia wg ustalonego przez siebie planu, tak aby zrealizować wszystkie zagadnienia. Spotkania Zajęcia zaplanowane to zajęcia z zaproszonymi zwierzętami i ich opiekunami. Spotkania codzienne to kontakt z psem i królikiem, które są stałymi mieszkańcami, bywalcami placówki. Specjaliści przedszkolni mogą prowadzić zajęcia indywidualne w obecności psa lub królika.. Dziecko będzie mogło w sytuacji wycofania, zmęczenia czy zniechęcenia przytulic się do psa , królika lub go pogłaskać, a nawet z nim porozmawiać.
Finał projektu : Bieżąca relacja fotograficzna z realizacji projektu( zajęcia, spotkania, spontaniczne zabawy, opieka) na stronie internetowej. Czerwiec 2025r. . Wystawa prac plastycznych pn. Nasze zwierzęta . Fotobudka „Ja i mój kumpel” – każde dziecko - zdjęcie z przedszkolnym przyjacielem psem, królikiem
Cele główne
Głównym celem projektu jest podnoszenie jakości edukacji i wychowania poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich dzieci, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej różnymi sytuacjami a także w celu zapewnienia dodatkowej pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat placówki oraz poczucie bezpieczeństwa oraz kształtowanie u dzieci miłości do zwierząt ,rozwijanie spontanicznej radości , zainteresowań i uzdolnień dzieci poprzez bezpośredni kontakt ze zwierzętami.
Cele szczegółowe:
Zakładamy, że po realizacji projektu dziecko zdobędzie na miarę swoich możliwości rozwojowych wiedzę i umiejętności, tak więc dziecko:
-
rozumie, że życie bez kontaktu ze światem zwierząt i światem szeroko rozumianej przyrody jest niemożliwe,
-
rozumie potrzeby zwierząt towarzyszących człowiekowi, opiekę nad nim
-
potrafi przewidywać skutki oraz wyciągać wnioski z niewłaściwych zachowań wobec zwierząt.
-
rozumie, że każda istota żywa ma prawo do godnego życia,
-
potrafi wykorzystać swoje obserwacje, przyjaźń ze zwierzęciem i wiedzę do działalności plastycznej,
-
potrafi opowiedzieć historię swojego zwierzątka
-
zna repertuar muzyczno – literacki dotyczący poznanych zwierząt
-
zna cechy użytkowe niektórych zwierząt towarzyszących człowiekowi ( zadania terapeutyczne- pojęcia , użytkowe, )
-
potrafi nazwać różne rasy poznanych zwierząt
-
rozumie potrzebę spontanicznej zabawy ze zwierzęciem , korzyści dla siebie z tej zabawy
-
rozumie co oznacza przyjaźń ze zwierzęciem
-
potrafi zorganizować opiekę nad zwierzęciem