Przedszkole - Program edukacyjny

„W zabawie dziecko zawsze zachowuje się ponad swój wiek, wychodzi ponad swoje codzienne zachowanie –

– można powiedzieć, że w zabawie dziecko niejako przerasta się o głowę”

Lew Wygotski

 

Założenia programu

 

Teoria Wygotskiego wpisuje się w dzisiejsze nurty i zakłada, że edukacja nie ma polegać na samym przyswajaniu określonej wiedzy, lecz na rozwijaniu u dzieci umiejętności uczenia się.
Zdolność do jasnego i kreatywnego myślenia, planowania, realizowania tych planów i komunikacja jest ważniejsza od wiedzy jako takiej.
Celem edukacji wg Wygotskiego jest przedstawienie dzieciom pełnego zakresu narzędzi i pokazanie im jak je stosować do szybkiego i skutecznego analizowania rzeczywistości.
Narzędziami tymi jest jeden z najlepszych programów edukacyjnych na świecie. KLUCZ DO UCZENIA SIĘ.

 

Metoda Projektów

 

Pracujemy Metodą Projektów , według prof. Lilian Katz , autorki m.in. podręcznika „Mali badacze”, stosowana w pracy z małymi dziećmi jest sposobem wspierania aktywnego, zaangażowanego i celowego uczenia się dzieci , które przez dłuższy czas prowadzą pogłębione badania na określony temat. Temat wypływa z zainteresowań dzieci, jest dla nich ciekawy, łączy się z ich doświadczeniami i zainteresowaniami . Większa część pracy polega na szukaniu przez dzieci odpowiedzi na postawione przez siebie pytania i hipotezy przy wsparciu nauczyciela. Poprzez wielokrotne obserwacje, badanie, eksperymentowanie, wyprawy terenowe, rozmowy ze sobą wzajemnie i z ekspertami, dzieci znajdują odpowiedzi, pogłębiają zrozumienie zjawisk i wydarzeń zachodzących w ich otoczeniu.

 

 

 

 

 

PROJEKT „MAŁY CHEMIK”

 

„Powiedz mi, a zapomnę,pokaż - a zapamiętam,

pozwól mi działać, a zrozumiem!”

Konfucjusz

I. CEL GŁÓWNY:

 

Rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem poprzez prowadzenie obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i badanych zjawisk przyrodniczych.

 

 

II. CELE SZCZEGÓŁOWY:

 

III. OPIS PROJEKTU

 

Dzieci już od urodzenia są badaczami i odkrywcami świata. Uczą się przez zabawę, działanie, zbierając swoje doświadczenia a aktywność poznawcza jest dla nich rzeczą naturalną. Ważnym elementem nauki poprzez zabawę jest rozwój u dzieci ich naturalnej pasji odkrywania świata poprzez min. ciekawe eksperymenty fizyczne jak i chemiczne, które pokażą zjawiska z najbliższego otoczenia.

Działalność badawcza wywiera korzystny wpływ na różne sfery rozwoju dziecka, m. in. na sferę aktywności twórczej i emocjonalnej. Dzieje się tak, gdyż dziecko podejmując zabawę badawczą staje przed określonym problemem, którego rozwiązanie jest bezpośrednim celem samej zabawy. Rozwiązując ten problem różnymi metodami, zależnymi od poziomu rozwoju myślenia, dziecko prowokowane jest do wyciągnięcia wniosków, szukania zależności, określenia przyczyn i skutków. Przy okazji dzieci rozwijają umiejętność krytycznego myślenia, wytrwałość, koncentrację uwagi, spostrzegawczość oraz poszerzają swoje horyzonty myślowe.

Projekt został opracowany dla grup dzieci 3,4 i 5 letnich. Działania przewidziane dla dzieci są planowane dla poszczególnych grup wiekowych i dostosowane do możliwości psycho – ruchowych przedszkolaków.

Proponowane przez nauczycieli zabawy badawcze są zgodne z założeniami podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

 

 

 

 

PROJEKT „KUCHCIKOWO”

 

 

 

Projekt „Kuchcikowo” ma na celu zwrócenie uwagi na jakość jedzenia oraz jego rolę dla zdrowia i edukacji dzieci. Skierowany jest do dzieci wszystkich grup wiekowych, które będą miały możliwość samodzielnego i bezpośredniego działania.

 

 

I. CEL GŁÓWNY

 

Zdobywanie wiedzy praktycznej i teoretycznej dotyczącej zdrowego, racjonalnego odżywiania się.

 

 

II. CELE SZCZEGÓŁOWE

 

 

III. OPIS PROJEKTU

 

„Jeśli chcemy żeby dzieci chętnie i zdrowo jadły - pozwólmy im samodzielnie te posiłki przygotować: dotknąć produktów w pierwotnej postaci, powąchać, posmakować, pokroić, rozdrobnić. A potem przygotować z nich pyszne danie i na koniec zjeść ze smakiem.

Integralną częścią projektu jest nauka kultury jedzenia: aranżowania stołu, podawania posiłków, wspólnego zasiadania do stołu, kulturalnego jedzenia, sprzątania po posiłku - bez niepotrzebnego rygoru, ale z zachowaniem zasad dobrego wychowania.”

Prawidłowe żywienie ma ogromny wpływ na zdrowie i rozwój dziecka w wieku przedszkolnym, którego organizm intensywnie się rozwija. Jakość jedzenia, jego rodzaj i prawidłowe nawyki żywieniowe są podstawą w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym- min. otyłości u dzieci.

Przyzwyczajenia żywieniowe ulegają obecnie szybkim zmianom i nie są to zmiany w dobrym kierunku. Dlatego konieczne jest podejmowanie działań na rzecz korygowania i kształtowania właściwych nawyków żywieniowych już od przedszkolaka.

Projekt promuje aktywne metody nauczania i wychowania.

Projekt „Kuchcikowo” łączy treści edukacyjne z różnych obszarów podstawy programowej i uwzględnia treści wykraczające poza nią: