Przedszkole - Program edukacyjny
„W zabawie dziecko zawsze zachowuje się ponad swój wiek, wychodzi ponad swoje codzienne zachowanie –
– można powiedzieć, że w zabawie dziecko niejako przerasta się o głowę”
Lew Wygotski
Założenia programu
Teoria Wygotskiego wpisuje się w dzisiejsze nurty i zakłada, że edukacja nie ma polegać na samym przyswajaniu określonej wiedzy, lecz na rozwijaniu u dzieci umiejętności uczenia się.
Zdolność do jasnego i kreatywnego myślenia, planowania, realizowania tych planów i komunikacja jest ważniejsza od wiedzy jako takiej.
Celem edukacji wg Wygotskiego jest przedstawienie dzieciom pełnego zakresu narzędzi i pokazanie im jak je stosować do szybkiego i skutecznego analizowania rzeczywistości.
Narzędziami tymi jest jeden z najlepszych programów edukacyjnych na świecie. KLUCZ DO UCZENIA SIĘ.
Metoda Projektów
Pracujemy Metodą Projektów , według prof. Lilian Katz , autorki m.in. podręcznika „Mali badacze”, stosowana w pracy z małymi dziećmi jest sposobem wspierania aktywnego, zaangażowanego i celowego uczenia się dzieci , które przez dłuższy czas prowadzą pogłębione badania na określony temat. Temat wypływa z zainteresowań dzieci, jest dla nich ciekawy, łączy się z ich doświadczeniami i zainteresowaniami . Większa część pracy polega na szukaniu przez dzieci odpowiedzi na postawione przez siebie pytania i hipotezy przy wsparciu nauczyciela. Poprzez wielokrotne obserwacje, badanie, eksperymentowanie, wyprawy terenowe, rozmowy ze sobą wzajemnie i z ekspertami, dzieci znajdują odpowiedzi, pogłębiają zrozumienie zjawisk i wydarzeń zachodzących w ich otoczeniu.
PROJEKT „MAŁY CHEMIK”
„Powiedz mi, a zapomnę,pokaż - a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!”
Konfucjusz
I. CEL GŁÓWNY:
Rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem poprzez prowadzenie obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i badanych zjawisk przyrodniczych.
II. CELE SZCZEGÓŁOWY:
- dziecko aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych ( ogląda, szuka, obserwuje, porównuje, bada, eksperymentuje);
- podejmuje próby samodzielnego wykonywania eksperymentów pod okiem nauczyciela;
- rozumie zachodzące procesy podczas doświadczeń, formułuje spostrzeżenia i wnioski;
- przestrzega ustalonych zasad w zabawach;
- dziecko cierpliwie czeka na swój udział w badaniach, eksperymentach;
- dziecko posługuje się prostymi narzędziami;
- poprawnie nazywa badane zjawiska i przedmioty, wzbogaca swój słownik o nowe pojęcia;
- dziecko obserwuje otoczenie w sposób uważny i otwarty;
- dba o stan środowiska społeczno - przyrodniczego.
III. OPIS PROJEKTU
Dzieci już od urodzenia są badaczami i odkrywcami świata. Uczą się przez zabawę, działanie, zbierając swoje doświadczenia a aktywność poznawcza jest dla nich rzeczą naturalną. Ważnym elementem nauki poprzez zabawę jest rozwój u dzieci ich naturalnej pasji odkrywania świata poprzez min. ciekawe eksperymenty fizyczne jak i chemiczne, które pokażą zjawiska z najbliższego otoczenia.
Działalność badawcza wywiera korzystny wpływ na różne sfery rozwoju dziecka, m. in. na sferę aktywności twórczej i emocjonalnej. Dzieje się tak, gdyż dziecko podejmując zabawę badawczą staje przed określonym problemem, którego rozwiązanie jest bezpośrednim celem samej zabawy. Rozwiązując ten problem różnymi metodami, zależnymi od poziomu rozwoju myślenia, dziecko prowokowane jest do wyciągnięcia wniosków, szukania zależności, określenia przyczyn i skutków. Przy okazji dzieci rozwijają umiejętność krytycznego myślenia, wytrwałość, koncentrację uwagi, spostrzegawczość oraz poszerzają swoje horyzonty myślowe.
Projekt został opracowany dla grup dzieci 3,4 i 5 letnich. Działania przewidziane dla dzieci są planowane dla poszczególnych grup wiekowych i dostosowane do możliwości psycho – ruchowych przedszkolaków.
Proponowane przez nauczycieli zabawy badawcze są zgodne z założeniami podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
PROJEKT „KUCHCIKOWO”
Projekt „Kuchcikowo” ma na celu zwrócenie uwagi na jakość jedzenia oraz jego rolę dla zdrowia i edukacji dzieci. Skierowany jest do dzieci wszystkich grup wiekowych, które będą miały możliwość samodzielnego i bezpośredniego działania.
I. CEL GŁÓWNY
Zdobywanie wiedzy praktycznej i teoretycznej dotyczącej zdrowego, racjonalnego odżywiania się.
II. CELE SZCZEGÓŁOWE
- dziecko z wykorzystaniem wielu zmysłów poznaje różnorodne produkty żywnościowe;
- dziecko nabywa doświadczenia kulinarne;
- dziecko odczuwa radość z efektów samodzielnie podjętych działań;
- dziecko rozwija samoobsługę oraz sprawność manualną w toku warsztatów kulinarnych;
- dziecko kształtuje przyzwyczajenia higieniczno-kulturalne związane z procesem przygotowywania potraw oraz spożywania posiłków.
III. OPIS PROJEKTU
„Jeśli chcemy żeby dzieci chętnie i zdrowo jadły - pozwólmy im samodzielnie te posiłki przygotować: dotknąć produktów w pierwotnej postaci, powąchać, posmakować, pokroić, rozdrobnić. A potem przygotować z nich pyszne danie i na koniec zjeść ze smakiem.
Integralną częścią projektu jest nauka kultury jedzenia: aranżowania stołu, podawania posiłków, wspólnego zasiadania do stołu, kulturalnego jedzenia, sprzątania po posiłku - bez niepotrzebnego rygoru, ale z zachowaniem zasad dobrego wychowania.”
Prawidłowe żywienie ma ogromny wpływ na zdrowie i rozwój dziecka w wieku przedszkolnym, którego organizm intensywnie się rozwija. Jakość jedzenia, jego rodzaj i prawidłowe nawyki żywieniowe są podstawą w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym- min. otyłości u dzieci.
Przyzwyczajenia żywieniowe ulegają obecnie szybkim zmianom i nie są to zmiany w dobrym kierunku. Dlatego konieczne jest podejmowanie działań na rzecz korygowania i kształtowania właściwych nawyków żywieniowych już od przedszkolaka.
Projekt promuje aktywne metody nauczania i wychowania.
Projekt „Kuchcikowo” łączy treści edukacyjne z różnych obszarów podstawy programowej i uwzględnia treści wykraczające poza nią:
- poznanie i stosowanie zasad zdrowego odżywiania zawartego w PIRAMIDZIE ŻYWIENIA;
- poznanie wartości odżywczych owoców i warzyw, nabiału, produktów zbożowych;
- poznanie prostych przepisów i samodzielne przygotowanie zdrowych przekąsek na bazie sezonowych owoców i warzyw.